Tuesday, September 13, 2011

Berkebun itu sehat





















Wendell Berry dalam bukunya The Art of the Common Place menulis:
Only by restoring the broken connections can we be healed. Connection is health. And what our society does its best to disguise from us is how ordinary, how commonly attainable, health is. We lose our health – and create profitable diseases and dependencies – by failing to see the direct connections between living and eating, eating and working, working and loving. In gardening, for instance, one works with the body to feed the body. The work, if it is knowledgeable, makes for excellent food. And it makes one hungry. The work thus makes eating both nourishing and joyful, not consumptive, and keeps the eater from getting fat and weak. This is health, wholeness, a source of delight. And such a solution, unlike the typical industrial solution, does not cause problems. 
Telah lama saya tidak bergaul dengan tanaman di rumah. Dua hari ini saya mulai bersentuhan lagi dengan mereka, berdoa bersama, bermain dengan rumput, tanah, dan air. Kesibukan seringkali menjadi alasan yang saya buat-buat untuk tak memedulikan diri saya sendiri dan ciptaan Tuhan.

Jika Tuhan menghendaki dan memberkati, saya ingin bisa melakukan gardening secara rutin. Setuju dengan Berry, pengalaman berkebun memberikan saya re-connection dengan tumbuh-tumbuhan, dengan siklus alami kehidupan. Saya dapat merasakan kembali betapa satunya diri saya dengan tanah. Mungkin itu sebabnya Alkitab menulis bahwa kita dicipta dari tanah dan akan kembali padanya.

Saya tidak tahu pasti apakah dengan melakukan tugas ini secara disiplin, saya akan menjadi lebih sehat dari sebelumnya atau tidak, tapi rasanya the chances are good. Living and eating, eating and working, working and loving. Maukah Anda ikut mencoba?

No comments:

Post a Comment